- بوریحان، نرم‌افزار روش تحقیق
سال گذشته که ترم دوم دوره کارشناسی ارشد را پشت سر می‌گذاشتم درسی مهم داشتیم با عنوان «شناخت روش‌های تحقیق در تاریخ». از آنجا که عمده‌ترین روش تحقیق در رشته تاریخ و بیشتر علوم انسانی روش کتابخانه‌ای است و بخش اصلی جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات تحقیق در این روش را برگه‌های کتابشناسی، فیش‌های پژوهشی و یادداشت‌های شخصی تشکیل می‌دهند به دنبال نرم‌افزاری بودم که امکان فیش‌برداری و جستجو در برگه‌های تحقیق را در اختیار پژوهشگر قرار دهد. پس از مشاهده Demo چند نرم‌افزار موجود هیچ یک از آنها را نپسندیدم و تصمیم گرفتم خودم نرم‌افزاری بنویسم که هم با سلیقه شخصی‌ام سازگار باشد هم نیاز‌های سایر پژوهشگران حوزه تاریخ و علوم‌اجتماعی را تا حد امکان برطرف سازد. نوروز ۹۱ من کاملاً وقف برنامه‌نویسی چنین نرم‌افزاری شد. از همان آغاز به خاطر اینکه دو اثر «آثارالباقیه» و «تحقیق ما للهند» بیرونی به عنوان آثار تحقیقی کلاسیک توجهم را جلب کرده بود تصمیم داشتم محصول را به نام این دانشمند ایران زمین نامگذاری کنم. بالاخره نام «بوریحان» را برگزیدم و تصمیم گرفتم آن را در اختیار سایر پژوهشگران نیز قرار دهم. طی جلسه‌ای که استاد ارجمند درس مذکور برای معرفی نرم‌افزار اختصاص دادند نرم‌افزار را نخست در میان هم‌رشته‌ای‌ها و اساتید و سپس از طریق وبسایت کوچکی که به همین منظور ترتیب داده بودم منتشر ساختم.
در این نرم‌افزار شما می‌توانید پژوهش‌های متفاوتی تعریف کنید، برگه‌های کتابشناسی، فیش‌برداری و یادداشت شخصی تحقیق مورد نظرتان را در آن ثبت نموده و طبقه‌بندی کنید. نرم‌افزار این امکان را به شما می‌دهد که فیش‌های تحقیق خود را مطابق ساختار استاندارد روش کتابخانه‌ای به فایل docx تبدیل نموده و در Microsoft Word آنها را ویرایش نمایید. با این نرم‌افزار پوشه‌های پر از فیش‌برداری‌های شما به یک پرونده کامپیوتری تبدیل می‌شود که به سادگی در محتویات همه بخش‌های آن امکان جستجو خواهید داشت. در پایان، همه اطلاعات شما در فایلی با پسوند brn ذخیره می‌شود.
برنامه بعدی توسعه نرم‌افزار اضافه شدن قابلیت ثبت مقاله خواهد بود به این صورت که کاربر با قواعد ساده‌ای متن مقاله خود را در نرم‌افزار وارد می‌کند، فیش‌ها و درصورت نیاز یادداشت‌های خود را ضمیمه  متن مقاله می‌نماید و در پایان نرم‌افزار فایل Word مقاله را با ارجاعات، پانویس‌ها، صفحه کتابشناسی و... به طور خودکار تولید می‌کند. امیدوارم فرصت آن دست دهد تا در نسخه‌های بعدی این قابلیت برنامه را تکمیل و ارائه نمایم.
اکنون تقریباً یک سال از زمان انتشار بوریحان می‌گذرد. در این مدت طبق آمار سایت قریب به ۹۰۰ کاربر این نرم‌افزار را دریافت کرده‌اند که به نظرم برای نرم‌افزاری غیرانتفاعی و بدون تبلیغات، آماری قابل قبول است. با شماری از کاربران به صورت اینترنتی در ارتباط بوده‌ام، در آن میان با برخی از اساتید محترم دانشگاه‌های کشور و بعضاً پژوهشگران ارجمند حوزه علوم انسانی نیز آشنا شده‌ام که تشویق‌ها و قدردانی‌های ایشان موجب افتخارم بوده است. تعدادی از کاربران پیشنهادات ارزشمندی را جهت توسعه نرم‌افزار ارائه داده‌اند، از تمامی این دوستان بابت توجهاتشان صمیمانه سپاسگزارم و از آنان پوزش می‌خواهم که به دلیل مشغله کاری در حال حاضر قادر نیستم زمان بیشتری برای توسعه برنامه صرف نمایم.
آخرین ویرایش بوریحان با Windows 8 سازگار و تغییرات کوچکی در Source نرم‌افزار جهت افزایش سرعت جستجو انجام شده است. برای دریافت آخرین نسخه نرم‌افزار بوریحان به اینجا بروید. لطفاً قبل از شروع کار با نرم‌افزار با زدن کلید F1 راهنمای مختصر آن را مطالعه کنید.
آدینه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۲۱
نظرات
سپاس‌گزاری. ، یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 10:36
ارشاد: درود! دوست گرامی من، نرم‌افزاری جالب و قابل ستایشی برای دانش‌پژوهان علوم انسانی است. به تو باید افتخار نمود.
پاسخ: متشکرم ارشاد عزیز. با اجازه لینک وبلاگت را به نظر اضافه کردم، دوستان با کلیک بر روی نامت وارد وبلاگ خودت می‌شوند.
برای بوریحان، یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 17:28
مریم: سلام.
واقعاً به داشتن چنین فردی در خانواده افتخار میکنم. امیدوارم که بتوانم از تجارب، دانسته ها، نوشته ها و تمامی کارهای ارزنده ات بهترین بهره ها را ببرم. نرم افزار بوریحان واقعاً غنی است. امیدوارم در تمامی مراحل کار و زندگی مثل همیشه موفق باشی...
پاسخ: نظر لطف شماست مریم جان. امیدوارم سالی توام با سلامتی، موفقیت و شادی داشته باشی.
یاشاسین، شنبه 26 مرداد 1392 ساعت 18:40
sepide: خیلی خیلی ممنون به خاطر پاسخ به موقع و سریعتون
امیدوارم همیشه موفق باشید. با اجازه شما لینک سایتتون رو در وبلاگم قرار میدم.
بوریحان، سه‌شنبه 30 مهر 1392 ساعت 17:52
ابوالفضل: با عرض سلام جناب افقری
من به صورت خیلی جدی کار پژوهشی می کنم و شدیدا به یک نرم افزار فیش برداری نیاز داشتم در حدی که بدون آن دیگر از مطالعه برای پژوهش خسته شده بودم نرم افزار شما را دانلود کردم اما هر چه کردم نتوانستم مطلب را بعد از پر کردن فیش ذخیره و یا احتمالا بازیابی کنم لطفن راهنمایی کنید و در صورت امکان یک شماره برای من ایمیل کنید تا با شما تماس بگیرم
با سپاس
پاسخ: ایمیلی برای شما ارسال نمودم جناب نجاری.
مشکل، دوشنبه 20 آبان 1392 ساعت 14:46
مریم: سلام،منم دقیقا همین مشگلو دارم .
راهنمایی درباره نحوه ذخیره وجستجو دربوریحان، آدینه 8 آذر 1392 ساعت 12:30
عمران: باسلام وتشکربه خاطر این نرم افزارخوب شما
هرکاری می کنم نمی توانم اطلاعات را در بوریحان ذخیره کنم واینکه در قسمت جستجوی بوریحان به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشته باشم.
بسیارممنون می شوم اگردراین زمینه راهنمایی های لازم را بکنید.
پاسخ: ایمیلی برای شما ارسال کردم. لطفاً این مسئله را از طریق ایمیل من پیگیری فرمایید.
راهنمایی، یکشنبه 15 دی 1392 ساعت 12:23
عمران: باسلام وخسته نباشید.
برای استناد دهی مقالات، شما می توانید تغییراتی در این نرم افزار انجام دهید:که امکان داشته باشد فیلد هایی مثل شماره صفحات مجله،دوره مجله،صفحات مجله و...را درنرم افزار وارد کنید
باتشکر و سپاس از نرم افزار مفید وزحمات جنابعالی
تشکر فراوان، یکشنبه 4 اسفند 1392 ساعت 21:22
نعمتی پور: من یک شرکت تحقیقاتی افتتاح کرده ام و می خواستم نرم افزاری در این رابطه طراحی کنم اما نرم افزار شما را که دیدم خوشحال شدم نرم افزار شما خیلی جامع و خوب بود با اجازه ی شما آن را برای کارمندانم در وب قرار می دهم و شما را هم لینک می کنم.
خیلی ممنون به امید روزی که دوباره ایرانیان مانند ابوریحان الگوی دانشمندان جهان بشوند.
سوال مهم، چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393 ساعت 01:45
یداللهی: من سه پرونده ی متفاوت ایجاد کرده بودم هر کدام تعداد زیادی فیش دارند می خواهم همه ی آنان را در یک پرونده ی جدید ادغام کنم چه کار باید بکنم؟ خیلی مهم است لطفا جواب را برایم ایمیل کنید. باتشکر از نرم افزار خوبتان.
سپاس، آدینه 7 شهریور 1393 ساعت 00:59
فروغی: من این نرم افزار را دیدم و تصور نمیکردم خالق آن اینقدر سهل الوصول و همسایه ما باشد آرزوی توفیق دارم
تروجان؟، چهارشنبه 26 شهریور 1393 ساعت 12:12
میثم: سلام
چرا آنتی ویروس، نرم افزار شما را تروجان تشخیص می‌دهد؟
پاسخ: بسیاری از نرم‌افزار‌های آنتی‌ویروس فایل‌های اجرایی غیرقابل شناسایی و ثبت نشده در دیتابیس مرکزی خود را به عنوان نرم‌افزار مخرب یا تروجان شناسایی می‌کنند. ممکن است دلیل شناسایی بوریحان به عنوان تروجان این باشد که نرم‌افزار پس از اجرا در صورت وصل بودن اینترنت به سایت Boureyhan.com متصل می‌گردد تا انتشار نسخه جدید را چک نموده و به شما اطلاع دهد. در صورتی که نسخه جدید منتشر شده باشد پیغامی بر روی صفحه بوریحان شما نمایش داده می‌شود و شما را به صفحه دانلود نرم‌افزار راهنمایی می‌کند. این اتفاقی است که برای اکثر نرم‌افزارهای معمول و کاربردی مانند دانلود منیجر، KMPlayer و... رخ می‌دهد منتها به دلیل ناشناخته بودن بوریحان برای آنتی‌ویروس شما، برنامه به عنوان تروجان شناخته می‌شود.
لازم به ذکر است که این مشکل در آنتی‌ویروس ویژه مایکروسافت یعنی Microsoft Security Essentials مشاهده نمی‌شود.
راهنمایی، سه‌شنبه 11 آذر 1393 ساعت 10:55
مریم: من فیش هایی را که ثبت کرده ام نمی توانم ذخیره کنم هر بار روی یک آیتم قرمز می شود اگر ممکن است مرا راهنمایی کنید ممنون از شما
پاسخ: قبل از ثبت فیش باید منبع را در قسمت کتابشناسی معرفی کرده باشید، همچنین قبل از ثبت منبع در کتابشناسی باید مشخصات همه گرداورندگان کتاب مثلا نویسنده، مترجم و... را در پدیدآورندگان وارد نموده باشید.
به نظرم شما راهنمای برنامه را به دقت مطالعه نکرده اید.