«بلاگفا لطفاً بمان!»

متاسفانه بزرگترین و محبوبترین سامانه فارسی‌زبان وبلاگدهی حال حاضر دنیا، یعنی بلاگفا، ظاهراً با مشکل جدی مواجه شده است. از آنجا که خودم مدتهاست از بلاگفا کوچ کرده‌ام و اینجا در شبنگار می‌نویسم، خیلی وقت بود که سری به صفحه اصلی این سایت نزده بودم و در تعجب بودم که چرا بسیاری از دوستانم که اغلب هفتگی یا حتی روزانه مطلب می‌نویسند دیگر وبلاگشان را به‌روز نمی‌کنند. تا اینکه یکی از دوستان به من گفت که دیده‌ای بلاگفا به چه روزی افتاده است؟ آمدم و دیدم که ای دل غافل در صفحه ورود به سایت نوشته‌اند:
«کاربران محترم و همراهان عزیز سایت نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که اینکار در اواخر هفته پیش آغاز شد اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن شکل نیاز به چند روزی وقت دارد امیدواریم پس از آن خدمات سایت بصورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقاً از آنچه پیش آمده متاسفیم. از صبر و شکیبایی شما متشکریم.»
گرچه بلاگفا خود را ملزم به توضیح بیشتر در برابر کاربران ندانسته، اما امیدوارم منظور از «آسیب جدی به سخت افزارهای مهم سایت» از بین رفتن اطلاعات هارد سرورها نباشد. نکته نگران‌کننده آنجاست که بعضی از وبلاگها همچنان در دسترس هستند و برخی دیگر قابل مشاهده نیستند و این ممکن است بدان معنا باشد که بخشی از وبلاگها احتمالاً برای همیشه نابود شده‌اند. البته انتظار معقول این است که بلاگفا چندین سرور پشتیبان از داده‌های کاربران داشته باشد و قاعدتاً هیچ وبلاگی از دست نرود، اما طولانی شدن فرآیند انتقال سرور بلاگفا که در طول بیش از یک دهه فعالیت این سایت بی‌سابقه بوده است نگرانی‌های زیادی را در میان کاربران به وجود آورده و ریزش‌های فراوانی را برای این سایت خوب و دوست داشتنی به همراه خواهد داشت.
شاید به عنوان یک وبلاگنویس که اطلاعاتش را با هزینه شخصی و بر روی سرور اختصاصی نگهداری می‌کند خوشحال باشم که ریش و قیچی دست خودم است، اما واقعا نگران بلاگفا که به حق یکی از پایه‌های اصلی توسعه زبان فارسی در فضای مجازی است، هستم. نگرانم از تکرار آن اتفاقی که برای پرشین بلاگ افتاد و دامنه .com را از دست داد. نگران دوستانی هستم که برخی از آنها را حتی ندیده‌ام اما به قلمشان بسیار دلبسته‌ام.
پس بلاگفا لطفاً بمان!

+ چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۴۴

نظر شما

بلاگفا
ارشاد : رفیق گل گفتی، این مشکل برای من هم دردسرساز شده. من بعد از دو سال تصمیم گرفتم که در وبلاگم بنگارم و چند مطلب را نیاز نگاشتم امّا از هنگامی که افغانستان آمدم دیگر وبلاگم کار نکرد. امیدوارم که آسیب زیاد جدی ندیده باشد.
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۲
نظر
کامران: بنده اعتقاد دارم در هر موضوعی ابتدا انسان باید برای خودش ارزش و احترام قایل باشه حالا چه کارش باشه چه هنرش و از همه مهمتر وقتش ، سرویس های اینترنتی از جمله وبلاگها به طور مستقیم از طریق کاربرا و وبلاگ نویس ها رشد میکنن و پر مخاطب و بازدید میشن و بلاگفا از این قاعده جدا نیست ، یک زمانی تنوع وبلاگ ها و سرویس های فارسی زبان کم بود و شاید حق انتخاب زیادی وجود نداشت ولی الان وضع فرق کرده و شرایط رقابتی تر شده ، درسته سرویسی رایگان هست ولی آیا وبلاگنویس هم وقت و ارزش مطالبش رایگانه ؟ چرا باید همه چیز با پول قیاس بشه معیارهای دیگه ای هم برای ارزش و احترام هست
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
سایت:
موضوع:
نظر:
درباره ارسال نظر
لطفاً متن نظرتان را با الفبای لاتین وارد نکنید، چنانچه صفحه کلید فارسی ندارید از بهنویس استفاده نمایید.
برای نگارش از فارسی معیار استفاده کنید، به کارگیری زبان محاوره‌ای در نوشتار علاوه بر کاستن ارزش ادبی و تاثیر کلام شما، موجب آشفتگی نثر فارسی می‌گردد.
نشانی ایمیل شما در سایت منتشر نمی‌شود و تنها راه ارتباطی نویسنده با شماست.