چگونه از تعصب بی جا دوری کنیم؟

اصولاً وحشیانه‌ترین مشاجره‌ها غالباً بر سر موضوعاتی‌ درمی‌گیرد که دلیل محکمی بر رد یا اثبات آن‌ها وجود ندارد... بنابراین، هر وقت دیدید که از شنیدن یک عقیده‌ی مخالف عصبانی‌ می‌شوید، مراقب باشید. زیرا ممکن است با امتحان کردن و سنجیدن عقیده‌ی خود، متقاعد شوید که نظر شما دور از شواهد و واقعیت‌هاست. یکی از راه‌های خوب خلاص شدن از بعضی‌ تنگ نظری‌ها، مطلع بودن از عقایدی است که در محافل اجتماعی‌ مخالف شما ابراز می‌شود.
- راسل، برتراند آرتور ویلیام (۱۳۷۸)، چگونه از تعصب بی جا دوری کنیم؟ (ترجمه حبیب یوسف‌زاده)، تهران: ماهنامه رشد معلم شماره ۱۴۳، ص ۵۶.

+ شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۶

نظر شما

تعصب تاریخی
یوتاب: سلام
مقاله ای که معرفی کردید عنوان بسیار زیبایی دارد و تعصب موضوعی است که همیشه همراه تاریخ و تاریخی ها به چشم میخورد ،البته احتمالا خود ما تاریخی ها هم علاقه ای به دوری از آن نداریم.بهر حال امیدوارم تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان تاریخ که متعصبانه روی نظرات و دانسته های خود پا فشاری می کنند و نظرات همکاران و دوستان خود را حتی قبول هم ندارند،آن را مطالعه نمایند.
سپاس
یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۹
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
سایت:
موضوع:
نظر:
درباره ارسال نظر
لطفاً متن نظرتان را با الفبای لاتین وارد نکنید، چنانچه صفحه کلید فارسی ندارید از بهنویس استفاده نمایید.
برای نگارش از فارسی معیار استفاده کنید، به کارگیری زبان محاوره‌ای در نوشتار علاوه بر کاستن ارزش ادبی و تاثیر کلام شما، موجب آشفتگی نثر فارسی می‌گردد.
نشانی ایمیل شما در سایت منتشر نمی‌شود و تنها راه ارتباطی نویسنده با شماست.